Valet av dagis för ens barn kan kännas som det mest avgörande valet man kommer att göra i livet – det är ju första gången man ska lämna över vården av sitt barn till helt eller delvis främmande människor en hel dag. Till viss del är det också rätt att lägga stor vikt vid valet, eftersom barnens utveckling och egenskaper senare i livet kan påverkas mycket av dessa första år i skolan. I slutändan brukar beslutet till stor del baseras på magkänsla – man har besökt de olika förskolorna, och en av dem känns helt enkelt bättre, trevligare, mysigare, mer personlig än andra. Men det finns trots allt några faktorer som man kan tänka på när man väljer mellan en privatägd och en kommunal förskola.
För det första är kommunala förskolor som en generell regel större än privata förskolor. Det betyder oftast att barnen på kommunala skolor är uppdelade i olika avdelningar efter deras ålder, medan mindre, privata skolor kanske bara har en enda barngrupp med blandade åldrar. De olika avdelningarna har fördelen att aktiviteterna kan anpassas efter barnens ålder, medan en liten förskola har fördelen att alla känner alla, vilket ger en trygg miljö. Något man dock bör tänka på innan man väljer en liten, privat förskola är att det ofta innebär att de har liten personal. I vissa fall kan det betyda att förskolan oftare måste stänga vid sjukdom, semester och dylikt än en stor, kommunal förskola.
En annan generell skillnad mellan privata förskolor och kommunala förskolor är att det generellt finns en högre andel utbildade förskollärare i kommunala förskolor. Denna klyfta i kompetens mellan kommunala förskolor och privata förskolor har växt gradvis de senaste dryga tio åren, enligt statistik från Skolverket. Samma statistik visar dock även att barngrupperna, särskilt för små barn, generellt är mindre på privata förskolor.
Om du ska starta en privatägd förskola, är det viktigt att du marknadsför din skola så att föräldrarna i ditt område upptäcker er. Ett bra sätt kan vara att göra utskick till hushållen i närheten, gärna med en liten gåva för att göra större intryck. Reklampennor med förskolans namn passar till exempel utmärkt, eftersom de är relativt billiga profilprodukter som dessutom sänder rätt budskap: pennor används ju för lärande.